Er komt een Willy-Caron-Trofee, meldde Omroep Venlo dinsdag. De winnaar van een concours voor jong operatalent mag die in ontvangst gaan nemen. De wedstrijd wordt onderdeel van Viva Classic Live.
Een prijs vernoemd naar Willy Caron, de bekende Venlose operazanger. In mijn collectie Venlose vinyl is een platenkoffertje met opnames van de ‘Limburgse Caruso’. Uiteraard zit zijn debuutsingletje erbij. Willy Caron was kok op de kazerne in Blerick. Daar werd hij ontdekt door Jan Timp van de muziekzaak Tosti. Die bracht hem in contact met Philips. Op de A-kant staat Ich haoj van Limburg, geschreven door Johnny Hoes. Ik hoorde het begin jaren zestig voor het eerst bij mijn tante Fientje: ‘Huur dae knöl van Caron, ’t geit mich op ’t gemood.’ Dat singletje – als het ware liefdevol afgespoeld met haar tranen – is het begin geweest van mijn inmiddels flink uitgedijde collectie Caron op vinyl. Daarin zijn aevel ook enkele live-opnames, die nooit zijn uitgebracht. Muziekproducent John Veno brandde ze voor mij op een cd.
Willy Caron woonde een tijd in een appartement op de Kwietheuvel. Naast zijn huisbel was een bronzen plaat met zijn naam en eronder ‘Operazanger’. Hij vertelde dat sommige buurtbewoners zich eraan stoorden. Het deed hem aevel gaar niks. Het was toch immers zo? Hij had als operazanger op de belangrijkste Europese podia gestaan.
Afgelopen week was ik in het Julianapark. Bij Stereo Sunday in staat van wording. Het festivalterrein is met veel aandacht vormgegeven. In de koepelvormige tent hangt een UFO. Ruimtereiziger Major Tom staat centraal in het oogverblindend mooie hoofdpodium met onder meer psychedelische paddenstoelen en een wildplassende astronaut. Vorige jaar waren we er tijdens de afsluitende show. De bezwerende muziek, dansende massa, laserlichten en het vuurwerk vloeiden ineen tot een Gesamtkunstwerk. Indrukwekkend, een zinsbegoocheling. Stereo Sunday is het resultaat van de inspanning van een hechte groep vrijwilligers. Een familie voor de duur van twee weken met één missie: we verheffen het Julianapark tot het mooiste festivalterrein ooit in Venlo.
Tot slot. Donderdag mocht ik kijken in het Limburgs Museum bij Match. In een intiem kabinet is een topstuk van het Rijksmuseum samengebracht met een van het Limburgs Museum. Een kunsthistorische First Date, alzoeë. Welke schilderijen matchen? Twee vrouwelijke naakten. Van Hendrick Goltzius en van Jean Laudy. Beide kunstenaars hadden banden met Venlo. Nog een match. Laudy was blind aan een oog, Goltzius had een verminkte hand. Het gevolg van ongelukken uit hun jeugd. Dé match tussen beide schilderijen is aevel een onderliggend thema. Oudere man valt voor veel jongere vrouw. In het begeleidend boek diept regisseur Theu Boermans het onderwerp uit.
Wies ’t aevel weer ens is,
Sef Derkx
Leave a Reply